Skip to main content

Opleiding Mindfulness voor kinderen

Kinderen hebben jouw hulp nodig!

We leven in een complexe wereld met heel wat uitdagingen. Het is voor ons volwassenen al ingewikkeld om hier een weg in te vinden.

Voor kinderen is dit vaak eens te meer zo. Maar ook in deze onzekere wereld zullen ze hun weg moeten zoeken. Zij zullen het van ons overnemen en als volwassenen laten we ook niet bepaald de gemakkelijkste opdracht over.

Het is dan wel mooi als we onze kinderen psychologische vaardigheden kunnen meegeven voor het omgaan met de onzekerheid en stress van dit moment.

We kunnen hen leren om wat meer aanwezig te zijn, om veerkracht op te bouwen, en hoe ze kunnen omgaan met emoties en met de uitdagingen van hun generatie.

En hier kunnen mooie dingen uit voortvloeien, voor henzelf maar ook voor de hele samenleving !

Marieke Delannoy

Marieke is West-Vlaamse, en woont al bijna 20 jaar in Nederlands Limburg. Mindfulness is een vast onderdeel in haar leven geworden; in haar dagelijkse beoefening en ook door mindfulness in haar andere werkzaamheden te vervlechten. Ze geeft les aan allerlei bewegingsprofessionals vanuit haar achtergrond als bewegingsanalist en werkt als danstherapeute met volwassenen in crisissituaties. Vanuit haar functie als therapeute heeft ze zich verder gespecialiseerd als mindfulness trainer en ACT-trainer en geeft trainingen en opleiding bij See True in Maastricht. Ze heeft daarnaast een specifieke mindfulness opleiding voor kinderen gevolgd bij de Mindful Schools organisatie uit de USA en gaf een heel aantal jaren mindfulness op scholen.

Yvette van der Slik

Opleiding tot compassietrainer david dewulf

Yvette komt uit de danswereld. Ruim 15 jaar was zij verbonden aan de Dansvooropleiding in Maastricht als danscoach en docent hedendaagse dans en dansimprovisatie. Aan verschillende leeftijdsgroepen gaf ze hier het mindful schools/ NOW children programma.

Nu werkt zij als docent beweging op de toneelacademie in Maastricht en als docent hedendaagse dans en improvisatie bij Dansatelier Maastricht en Alignment Dance Education in Lanaken. Ze geeft Contakids lessen aan ouders met jonge kinderen tussen de 2 en 5 jaar en verzorgt bij SeeTrue de themadagen ‘mindfulness in beweging’.

In het werken met zowel jonge kinderen, adolescenten als studenten staat voor haar het zoeken naar de authenticiteit van elk persoon centraal en zijn het omgaan met spanning en stress, het leren kennen van grenzen en het aanboren van creativiteit belangrijke elementen. In al deze dingen gebruikt Yvette mindfulness als een belangrijk instrument.

Yvette volgde een aantal specifieke mindfulness opleidingen in het werken met jongeren zoals: Heartfullness, NOW children, Mindful schools and high Risc Youth, Mindfulness for teens, ACT voor pubers, Positieve psychologie, Authentic Leadership training, working with intensity en Contakids.

Praktische info en inschrijving

8 halve dagen, telkens op woensdag:
April: 17, 24 Mei: 8, 15, 22, 29 Juni: 5, 19

Tijden Online
9.00 tot 12.30 uur
Opleider
YVETTE VAN DER SLIK (BIJEENKOMST 1 – 4)
Opleider
Marieke Delannoy (bijeenkomst 5 – 8)
Opleidingskosten
975 euro
Inbegrepen in de opleiding

  • De 8 live online bijeenkomsten (in het Nederlands).
  • Toegang tot het online leeromgeving met uitgebreide teachings, meditaties en how-to’s.
  • Toegang tot de online community ‘Mindfulness for children’.

Vereiste vooropleiding

Ervaring met mindfulness
Mindfulness basisopleiding aanbevolen (niet verplicht)

Certificatie

Na afronding van de deze opleiding ontvang je een certificaat en kan je mindfulness training geven aan kinderen.

We geloven dat kinderen mindfulness aanleren
het meest ondersteunende is dat we kunnen doen
om hen met meer veerkracht te helpen omgaan
met de uitdagingen van deze wereld.

                                                                                 ~

Het goede nieuws is dat de positieve impact van mindfulness op het mentaal welzijn van kinderen steeds sterker is aangetoond. Om deze positieve impact te vergroten hebben we gemotiveerde mensen nodig die mindfulness willen meegeven aan onze jongere generatie.

Heb jij een hart voor kinderen? Werk dan mee aan een wereld waarin onze kinderen steeds bewuster en veerkrachtiger in het leven kunnen staan!

De opleiding Mindfulness voor kinderen

Deze opleiding is opgebouwd rond het Het Mindfulness for Children programma ontwikkeld door de Amerikaanse Kate Munding, experte op het vlak van mindfulness voor kinderen en op scholen.

De opleidingsbijeenkomsten gaan door in het Nederlands, het online videomateriaal is in het Engels.

Het programma bereidt je grondig voor op het aanleren van mindfulness aan kinderen en bouwt daarbij op van de basis naar meer toegespitste inhoud. Je wordt uitgenodigd om je eigen ervaring en persoonlijkheid in je trainingen te brengen en om de inhoud tot leven te laten komen binnen je werk- of leefomgeving.

Je krijgt toegang tot een uitgebreid online leerplatform waarop je tijdens de opleiding de verschillende modules doorloopt. Tijdens de opleidingsbijeenkomsten ga je vervolgens samen met onze opleiders verder verdiepen, stilstaan bij jouw rol als begeleider en oefenen met wat je geleerd hebt.

Het online materiaal is ervaringsgericht, waardoor je bij het bekijken van de lessen kan meevolgen ‘als kind’. En tegelijk zie je ook gemodelleerd hoe je zelf de oefening kan brengen voor kinderen.

Thema’s die aan bod komen

Mindfulness training geven aan kinderen
Je staat stil bij wat het betekent om mindfulness aan kinderen te mee te geven. Leer hoe je mindfulness definieert en wat het niet is, de voordelen ervan in het onderwijs, en welke invloed mindfulness heeft op het zich nog ontwikkelende brein. Je leert over het belang van lesgeven vanuit aanwezigheid en hoe je mindfulness kan integreren in je eigen praktijk.

De basisprincipes van mindfulness aanleren
Leer hoe je mindfulness introduceert bij jongere en oudere kinderen, evenals de essentiële elementen voor elk mindfulnessprogramma. Elke sessie is opgedeeld in drie delen: een introductie, een demonstratie en een reflectie.

Aandacht en regulatievaardigheden aanscherpen
We bouwen verder, met nadruk op het versterken en volhouden van de aandacht van je deelnemers. We kijken ook naar manieren waarop deelnemers mindfulness kunnen gebruiken om hun zenuwstelsel, sensorische input en emoties te reguleren.

Empathie en welzijn cultiveren
We vullen mindfulness aan met heartfulness. Je leert een reeks lessen aan te bieden die de behoefte aan compassie, samenwerking, inclusiviteit en respectvolle omgang met anderen behandelen.  Empathie voor anderen  bevordert op haar beurt persoonlijk welzijn en geluk en kan daardoor effectiever zijn dan straffen bij uitdagende klasrelaties.

Sociaal-emotioneel leren via Mindfulness
De theorie van Sociaal-Emotioneel-Leren (SEL) is een mooie aanvulling op mindfulness. We maken gebruik van mindful bewustzijn om de intrapersoonlijke processen (bewustzijn van iemands eigen emoties, gedachten en ideeën) en interpersoonlijke processen (empathisch relateren aan anderen) te begrijpen.

Formaat van de opleiding

  • De opleiding is gespreid over 8 halve dagen
  • Voorbereidend op de sessies ga je zelf aan de slag met het online materiaal van Mindfulness for children van Kate Munding (in het Engels).
  • Tijdens de sessies (in het Nederlands) ga je vervolgens samen met de opleiders verder verdiepen, stilstaan bij jouw rol als begeleider en oefenen met wat je geleerd hebt.

Vereiste vooropleiding

Ervaring met mindfulness.
Mindfulness basisopleiding aanbevolen (niet verplicht)

Certificatie

Na afronding van de deze opleiding ontvang je een certificaat en kan je mindfulness training geven aan kinderen.

Een voorsmaakje

De volgende video geeft hier alvast een voorsmaakje van een van de thema’s:

Wetenschap

De effecten van mindfulness voor kinderen werden wetenschappelijk aangetoond. De kinderen gaan blijer en meer veerkrachtig door het leven en gaan minder in conflict met hun omgeving.

  • Kinderen van 12 jaar die mindfulnesstraining volgden hadden significant lagere niveaus van depressie, negatieve emoties, negatieve coping, somatisatie, piekeren en vijandigheid tegen zichzelf in vergelijking met de controlegroep (Sibinga, Webb, Ghazarian, Ellen, 2016)
  • In een studie waarbij lagere schoolkinderen een programma volgden met mindfulness ter ondersteuning van sociale en emotionele gezondheid, bleken de kinderen meer vooruitgang te boeken in hun cognitieve controle en ze ervaarden minder stress. Ze hadden hogere niveaus van empathie, konden beter het perspectief van anderen innemen, hadden een betere emotieregulatie en waren optimistischer. Ze rapporteerden minder symptomen van depressie of agressie. Ze werden ook  meer aanvaard door leeftijdsgenoten. (Schonert- Reich, Oberle, Lawlor, Abbott, Thomson, Oberlander en Diamond, 2015).
  • Een meta-studie (2019) naar de effecten van mindfulness interventies op de cognitie en het mentaal welzijn van kinderen kan je hier terugvinden.

There can be no more important education
for young people in the 21st century
than learning to be the master of one’s own mind.

Thich Nhat Hanh