logo seetrue opleiding mindfulness

Compassie-opleiding

David Dewulf4Opleiding tot compassietrainer in twee delen

De compassietraining (deel 1) en -opleiding (deel 2) met David Dewulf bestaan beide uit 3 dagen. Op die manier willen we nog meer vrijheid bieden in het samenstellen van je eigen opleidingsprogramma: het trainingsdeel kan daarbij los gevolgd worden van het opleidingsdeel.

Deel 1: 22, 23 en 24 februari 2018
Deel 1: 31 mei, 1 en 2 juni 2018

Deel 2: 20, 21 en 22 september 2018
 
 
 
 
Voorwaarden voor het volgen van de compassieopleiding, MBST: mindfulness based self-compassion training (deel 2)
Een afgeronde mindfulness opleiding en het volgen van een compassie training zijn verplicht.
zelfcompassieVoor mensen die de compassietraining (deel 1) niet bij David Dewulf gevolgd hebben, maar elders een heartfulness of compassietraining gevolgd hebben, is er een extra voorwaarde om mee te doen aan de compassie-opleiding:
Je leest het boekje “Jezelf accepteren met mindfulness en compassie” en je maakt een kort verslag van je ervaring met de 9 meditaties aldaar, gewoon om te tonen dat je ermee gewerkt hebt. Je mailt dit door naar Dr. David Dewulf.
 
Aanbevolen voor de training en de opleiding (deel 1 en 2)
Gezien de intense aard van de training en de opleiding is het aanbevolen om vooraf al het boek De weg van zelfcompassie (David Dewulf), hoofdstuk 1 t/m 3 door te nemen. Dit boek vormt immers ook de basis van de training en opleiding.


Deel 1: 22, 23 en 24 februari 2018
Tijd: 10.00 - 18.00 uur
Begeleiding: dokter David Dewulf
Locatie: Centrum de Poort, Luijbenstraat 48, Den Bosch 
Kosten: 625 euro

 

Deel 1: 31 mei, 1 en 2 juni 2018
Tijd: 10.00 - 18.00 uur
Begeleiding: dokter David Dewulf
Locatie: Witte huisjes Kerkpad 3, 3981 EM Bunnik
Kosten: 625 euro

Deel 2: 20, 21 en 22 september 2018
Tijd: 9.45- 17.15 uur
Begeleiding: dokter David Dewulf
Locatie: Centrum de Poort Luijbenstraat 48 5211 BT 's-Hertogenbosch
Kosten: 625 euro

Deelnemers krijgen een certificaat van de gevolgde opleiding.

Aanmelden

Waarom compassietrainer worden?

  •     Zelfcompassie wint steeds meer aan belang als aanvulling op mindfulness.
  •     Het biedt een mooi vervolg op de training mindfulness die je aanbiedt.
  •     Deze training is in het bijzonder van toepassing voor deze mensen die te hard zijn voor zichzelf.
  •     Voor preventie van depressie speelt zelfcompassie een belangrijke rol.

Tijdens de training zelfcompassie geven we aandacht aan de 4 hartkwaliteiten, ze versterken elkaar immers. Je leert de essentie van mindfulness: heartfulness, de basis voor een gelukkig leven.
Door de beoefening van liefdevolle vriendelijkheid versterk je je hart. Je wordt positiever. Je legt de basis voor compassie. Immers compassie is liefde die pijn onmoet en liefdevol blijft. Met compassie en zelfcompassie ontwikkel je een gezonde relatie met jezelf, en meer empathie en openheid naar anderen toe. Compassie of mededogen is het vermogen zorgzame aandacht te geven aan emotionele pijn, zowel die van onszelf als die van anderen. Compassie is iets anders dan medelijden. Compassie vraagt moed en ruimhartigheid, zowel naar jezelf als naar anderen toe. De beoefening van zelfcompassie is geenszins egocentrisch. Je ontwikkelt juist een gezonde relatie met jezelf en meer empathie en openheid naar anderen toe. Je leert de essentie van mindfulness: heartfulness.
Met gelijkmoedigheid leer je stormen van het leven te trotseren. En met gedeelde vreugde geef je de schoonheid en vreugde van het leven alle plaats in je hart.

O.a. volgende onderwerpen komen aan bod:

  • de evolutie van ons brein en ons vermogen om gelukkig en ongelukkig te zijn: een speelse benadering met de dinosaurus;
  • jezelf accepteren zoals je bent, in je kunnen en je onvermogen;
  • mildheid en gedeelde vreugde, ook als het moeilijk gaat;
  • zorg dragen voor je innerlijke schoonheid;
  • de wijsheid van de modder en de lotus;
  • Een gelukkige en compassievolle houding in het leven.
  • de kern van mindful eten: goesting, honger en verzadiging;
  • tips om beter te slapen;
  • de 3 types van emotieregulatie en de nobele ruimte;
  • pijn, compassie en zelfcompassie;
  • spijt, schuld en vergeving;
  • aandacht voor je waarden als kompas;
  • jezelf en je waarden niet te persoonlijk nemen.

O.a. volgende meditaties komen aan bod:

  • de kracht van liefde, compassie en vriendelijkheid;
  • jezelf aanvaarden in het midden van (zelf)kritiek;
  • oefeningen om je zelfcompassie te vergroten;
  • de ronde tafel van het hart;
  • compassievolle bodyscan.

    In totaal leer je 16 nieuwe meditaties!

Onderscheid training - opleiding

Terwijl in deel 1 de deelnemers kennismaken met de inhoud van de compassietraining en het persoonlijk ervaren van de oefeningen, ligt in deel 2 de nadruk op het meer vertrouwd raken met het werken met het curriculum en het zelf begeleiden van compassiegerichte oefeningen.
Naast het verdiepen van de kennis die is ontstaan vanuit deel 1 komt het volgende aan bod in deel 2:

  • aandacht voor de structuur en opbouw van de compassietraining per sessie;
  • onderliggende onderbouw van de methodiek;
  • de relatie met de 4 brahmadacht aan de 4 hartkwaliteiten, liefdevolle vriendelijkheid, compassie, gelijkmoedigheiviharas;
  • aandacht voor de structuur en opbouw van de meditaties;
  • het zelf geven van de compassiegerichte oefeningen;
  • mogelijke obstakels voor trainers;
  • 4 niveaus van inquiry;
  • mindful exposure.